KAPSLE I ETYKIETKI

4 Mar

W Instytucie Mikołowskim z datą 2013 roku ukazał się tomik Andrzeja Niewiadomskiego Kapsle i etykietki –  zbiór,  który podoba mi się chyba najbardziej z jego dotychczasowych. W czytaniu  sprawiło mi przyjemność to, że przez anonimową tkankę rzeczywistości przebija się w tych wierszach podmiot o zindywidualizowanym życiorysie, co wcześniej było słabo wyczuwalne. Ale nie będę się porywała na żadne omówienie tej twórczości – najzwyczajniej z braku kompetencji. Jeżeli pochwalę  w niej współistnienie tragizmu egzystencji z jego komizmem, to tylko oddam spontaniczne wrażenie.

Mnie zainteresował – z pozoru marginalny, ale dla mnie bardzo ciekawy – fakt związany ze  strategią literackiego funkcjonowania – czy krócej – drogą kariery, choć to słowo jakoś źle się kojarzy. Poeta zdecydował się bowiem na szczególną samodzielność – by nie rzec –  samotność . Wiem, każdy artysta jest samotny, ale – dodajmy – szczególnie w chwili tworzenia. Jednak później  za dziełem mogą stanąć zdobyte wcześniej instytucje. Temu poecie się to udało. Mam tu na myśli związek z Biurem Literackim – chyba najprężniejszą dziś w Polsce firmą skupiającą się na promowaniu literatury i lansowaniu pisarzy. Dostał się tam w 2001 roku tomikiem „Kruszywo” i mógł tkwić w tym zbiorowym układzie. Tymczasem zdecydował się wydawać coraz to pod innym szyldem.

Nie mam prawa interpretować motywów tego posunięcia, gdyż znam niewiele szczegółów, ani deprecjonować kogokolwiek, kto jest całe lata wierny jednemu wydawcy.  Zauważam tylko, że Andrzej Niewiadomski,  lubelski z zamieszkania, ale funkcjonujący w skali ogólnopolskiej poeta, profesor Zakładu Literatury Współczesnej Filologii Polskiej UMCS, redaktor istniejących przez dwadzieścia lat „Kresów” chyba unika dla siebie etykietek – na ile to możliwe. I chyba woli – mówiąc żartem – po planszy przesuwać się ruchem  kapsla.

Skomentuj

