KOPERNIK MIAŁ RACJĘ

17 Wrz

Kiedy Lublin był jeszcze tylko kandydatem na europejską stolicę kultury, powstał portal: Lublin – miasto inspiracji / kultura.lublin.eu, który prezentuje sylwetki twórców i animatorów tego obszaru. Znalazłam się tam i ja jako poetka i recenzent teatralny.
Prezentacja ta, oprócz zdjęcia, zawiera krótki biogram i charakterystykę działalności, a na jej marginesie pojawia się coś, co można nazwać rejestrem bieżących dokonań. Ostatnio zajrzałam tam, potrzebując ustalić rok pewnej swojej aktywności. Znalazłam cztery „załączniki” – Kulturalne stypendia przyznane 20 marca 2014; Nowy numer „Akcentu”4 lipca 2011; Jubileusz kwartalnika „Kresy”. 20 lat, 80 numerów 4 lutego 2010; Perłowe nagrody dla „Sąsiadów”20 czerwca 2009.

Bez trudu przypominałam sobie zakodowane w nich wydarzenia. Najodleglejsze to Festiwal Teatrów Europy Środkowej, kiedy zostałam jego jurorem. Potem dwudziestolecie pisma, w którym przez dwadzieścia lat publikowałam swoje opinie o scenach naszego regionu, ale nie tylko, jeśli uwzględnić międzynarodowe festiwale odbywające się w Lublinie. Obchody te tylko nieznacznie poprzedziły zamknięcie kwartalnika. Kiedy myśmy czytali swoje teksty ( ja wiersze z pięciu zestawów, w pięciu numerach, jakie przez te lata zamieściłam w „Kresach”) za oknem Warsztatów Kultury, gdzie się to odbywało, szalała potworna burza śnieżna. Równie łatwo identyfikowałam hasło „stypendia”, bowiem w ubiegłym roku zostałam stypendystką Prezydenta Miasta Lublin i teraz siedzę nad tomem opowiadań, na które było ono przeznaczone. Do końca miesiąca mam się z niego rozliczyć i mam nadzieję, że jego zasadność zostanie uznana, gdyż „Akcent” przyjął do druku dziewięć z nich, a „Lublin” – trzy.
Ale nie o to chodzi. Rzecz się rozbija o niemożność znalezienia odpowiedzi, dlaczego ten „nowy numer” z 4 lipca stanowi tak istotny punkt na mapie moich dokonań. Pisałam wówczas o lubelskiej prapremierze sztuki Pawła Huelle „Zamknęły się oczy Ziemi” tytułując swoją wypowiedź „Błogosławiony trud” . Byłam zadowolona z tekstu, ale czy był tak dużo lepszy od „Człowieka w lesie”, jaki napisałam po obejrzeniu „Snu nocy letniej” (Akcent 3/2011) albo od uwag po wyreżyserowanej przez Leszka Mądzika sztuce „Zar”, które nazwałam „Pokusa narracji”(Akcent 4/2011). W czym ta publikacja jest lepsza od omówienia „Lustra” Sceny Plastycznej KUL pod tytułem „Bliżej” (Akcent 4/2013), opublikowanej także w Polskim Portalu Kultury.

I dlaczego przy moim haśle wcześniej nie pojawił się odnośnik do artykułu „Teatr słowa i dźwięku. W czterdziestą rocznicę twórczości radiowej Marii Brzezińskiej” (Akcent 3 /2010). Przecież był ważny ze względu na prezentowaną sylwetkę i jej dokonania. A teraz nie promuje mojej opinii po premierze „Mistrza i Małgorzaty” ciekawie przygotowanej na lubelskiej scenie przez Artura Tyszkiewicza (Akcent 3/2014 – „Światłocień Boga”)
Skoro nie mogę sobie przypomnieć, na czym polegała wyjątkowość moich recenzenckich zasług w odnotowanym numerze, to może zbiegła się tu z poetyckimi dokonaniami. Może były tam moje wiersze? Nie, to bym zapamiętała. Może wtedy stanęłam do konkursu o dotację na książkę i właśnie ją otrzymałam. Nie, kwartalnik nie zamieszcza takich drobnych informacji. To może jest w nim również recenzja Edyty Antoniak- Kiedos: „Sprawna, jeszcze nie zawsze stateczna” poświęcona temu zbiorkowi. Nie, „Skrzyżowanie” ukazało się później… Będę musiała zajrzeć do spisu treści.
Już wiem. Informacja o „dwójce” przedostała się z artykułu w Gazecie Wyborczej z 4 lipca 2011roku. Jego autorem jest jej ówczesny dziennikach Grzegorz Józefczuk, który w tym numerze też właśnie coś zamieścił.
A przyznając Kopernikowi rację, wcale nie mam na myśli teorii heliocentrycznej, tylko tej o zasadzie wypierania, która – jak sprawdziłam – obowiązuje również w kulturze

Skomentuj

