JAK NIE TRACIĆ NA SKROMNOŚCI

10 Mar

Wydaje się, że XXI wiek nie jest czasem sprzyjającym skromności. Ani ona dziś skarbem dziewczęcia, ani cnotą artysty. „Siedź w kącie, a znajdą cię” – brzmi coraz archaiczniej. W tym cyrku ludzkiego istnienia już chyba nie ma żadnych kątów. Króluje arena z popisem walki o dominację.

Z drugiej jednak strony zbytnie ujawnienie intencji, też nie uchodzi za szczyt strategicznej przebiegłości. Co zatem robić? Sytuacje rysuje się beznadziejnie. Cokolwiek nie uczynisz, będziesz żałował. Na szczęście mądrzejsi ode mnie wypracowali sposób, a ja tylko podsłuchałam i przekazuję dalej.

Oto krótki przepis: Podejmij się promocji czegoś, zakładając, że pozostaniemy w obszarze kultury, zacznij tak: To wielki autorytet. Trudno znaleźć miarę dla oddania jego intelektualnych kompetencji. Wybitny znawca przedmiotu i wychowawca całych pokoleń.(Ujawnij się jako jego uczeń/uczennica). To od niego się uczyłem/-łam, stawiając pierwsze kroki w … lub jako… (określ ich typ – zmień metaforę w konkret) oraz jak rozpoznawać (tu nazwij stosowne treści z wybranej dziedziny).Do dzisiaj się liczę z opinią (wstaw jego tytuł naukowy, nazwisko) . Na zawsze pozostał/-ała dla mnie Mistrzem/Mistrzynią i Autorytetem (szacunek podkreśl głosem albo wielkimi literami).Trudno znaleźć osobę poza (jak poprzednio), którego sądom (jak poprzednio) bym ufała tak bezgranicznie. Zresztą nie jestem w tym odosobniona. Jestem jedną wśród całego grona wyznawców.

I nie zapomnij powiedzieć: Wszyscy cię kochamy, (w tej apostrofie wstaw jedynie imię). Bo przecież jesteście już na „ty”.

Skomentuj

