ZAWOJOWAĆ ŚWIAT I OSWOIĆ ZAŚWIATY

8 Gru

Panią Elżbietę osobiście poznałam jakieś dwadzieścia lat temu, ale z jej wierszami zetknęłam się dużo wcześniej, kiedy od kolegi na klasowe mikołajki dostałam niewielki tomik poetki – wówczas chyba z Łodzi – „Ucieczka lądów”. Wielokrotnie czytałam tę książeczkę o szaro-beżowych okładkach wzruszona tyle samo zawartymi w niej utworami, co faktem otrzymania takiego prezentu, który mnie jakoś wyróżniał ze szkolnej masy obdarowującej się maskotkami. Jednym słowem, moje pasje literackie były dostrzegane. Piszę o tym z całą szczerością, bo na wyrażeniu najintymniejszych przeżyć dzisiaj mi zależy.

W „Ucieczce lądów” znajdowałam obraz miłości i opis trudu, z jakim się kształtuje własna indywidualność. To wówczas stanowiło dla mnie najwięcej i tam to było.

Wiele lat później zostałam przedstawiona tej znaczącej poetce lubelskiego środowiska literackiego. Ten pierwszy, choć niebezpośredni, kontakt rzutował zdwojoną sympatią. Czułam, że była świadkiem mojego wzrastania i w jakiś sposób mnie współkształtowała. Dzisiaj należymy do jednego oddziału SPP i wzajemnie śledzimy swoją twórczość. Właśnie przed paroma dniami Pani Cichla-Czarniawska obchodziła jubileusz sześćdziesięciolecia pracy twórczej. Okoliczności towarzyszyło ukazanie się w Norbertinum tomiku „Bliżej milczenia”. Czytam go i natrafiam w nim na wszystko, co zaczyna i mnie coraz bardziej nurtować:

Śmiertelny jestem a śmiertelność moja
Zawieszona w pustce

[…]

Niech się pogodzę z własną śmiertelnością
Umieszczony w tajemniczym planie
Ja-
Cząstka niedokończonego gestu Boga
Między teraz a nigdy

(zachwianie)

Poeci chodzą wspólnymi drogami, choć – na szczęście – różnie stawiają kroki. Pragną tylko zawojować świat, a potem oswoić zaświaty. Albo myśl o pustce.

Skomentuj

