PRZEZ GODZINĘ

9 Lu

Rzeczywistość zrobiła się strasznie dwuznaczna. Trzeba być bardzo czujnym, żeby się nie nabrać.

Radio czy telewizja wszyscy o czymś dyskutują, próbując dociekać jakiejś prawdy. Natężam słuch ciekawie… , a wzrok chwilowo oszczędzam, więc pozostańmy przy medium bez wizji. Redaktor – mężczyzna gości w studio kobietę. Rozmowa toczy się wokół pewnego dzieła. Kolejno przechodzą od zagadnień filozoficznych do problemów warsztatowych. Zataczają coraz szersze kręgi pojęć, a ja słucham tego, jakby mnie sztuka zupełnie nie obchodziła i cała jestem skoncentrowana na układaniu wychwytywanych sygnałów w intrygującą historię obyczajową.

Wygląda, że dałam się „stabloizować” i świat odbieram przez pryzmat „Pudelka”, gdzie rodzimy pył gwiezdny skupia się w niewłaściwe dla swego stanu matrymonialnego zbitki. Tymczasem do tej konfabulacji zainspirowały mnie wyłącznie formy językowe. No, posłuchajcie:

W pierwszym pytaniu dziennikarz zwraca się do zaproszonej „per pani”. Jej odpowiedź też zawiera zwrot „pan”. Po kilku minutach chwila muzyki dla odprężenia. Wracają do wymiany myśli Redaktor jeszcze oficjalny, ale gość już mówi do niego na ty. Znowu przerwa muzyczna. Po niej rozprawiają jeszcze energiczniej, tykając się już wzajemnie. Kolejny raz wdzierają się ostre akordy. I kolejny powrót do intelektualnej dysputy. Znowu mówią sobie „na pan i pani”

Ileż historii da się podstawić pod tę żonglerkę zwrotów. Jakimi wyobrażeniami wypełnić te przerwy na muzyczkę. Co tam się musiało dziać? Jakie zwroty akcji miały miejsce.

Rzeczywistość zrobiła się strasznie dwuznaczna. Trzeba być bardzo czujnym, żeby się nie nabrać. Naturalnie, że bujałam. Nic podobnego nie przyszło mi do głowy. Jeśli się już nad czymś zastanawiałam, to tylko nad nad istnieniem norm. Ich współistnieniem. Nad wypieraniem jednych przez drugie.

Skomentuj

