DWIE TWARZE G..r….

3 Maj

Tytuł książki „Bramy Lublina i inne opowiadania”, dla pozycji wydanej w serii „Literaci lubelscy  Lublinowi na 700-lecie Miasta” wydaje się jak najsłuszniejszy, ale ja nie będę  wnikała w stworzone w niej oblicze Koziego Grodu.  Mam tylko jedną uwagę o literackich poszukiwaniach autorki.

 

Ten pięknie wydany tomik (dzieło poligraficzne Petit Skład-Druk-Oprawa) zrealizowany przy pomocy finansowej Miasta Lublin, a na zlecenie Związku Literatów Polskich Oddział w Lublinie składa się z dwudziestu ośmiu tekstów wdzięcznie ilustrowanych osiemnastoma rysunkami – głównie Adeliny Gierszon oraz samej autorki.

 

No to już wiadomo, że mam przed sobą nową pozycję w dorobku Uli Gierszon. Na to zdrobnienie mogę sobie pozwolić, bo znamy się od wielu lat i kontaktujemy, jak czas pozwoli i okoliczności sprzyjają. To, że należymy do różnych związków twórczych nie ma znaczenia. Ulę znam bardziej jako poetkę i ona mnie też, ale w 2015 roku tak się złożyło, że obydwie wydałyśmy tomy opowiadań. Ta koincydencja musi budzić wzajemne zainteresowanie.

 

W zbiorze tym znalazłam wszystko, czego oczekiwałam – wyostrzony satyrycznie obraz stosunków ludzi w tzw. bliskiej relacji. Szczerość i fałsz kontaktów w rodzinie, bolesne zadry zostawione całym pokoleniom przez wypadki polityczne – to specjalność tej autorki. Wnikliwie podpatruje takie sytuacje i trafnie oddaje w swoich utworach. Ten  zbiór mnie jednak czymś zaskoczył. Jakimś nowym dla mnie typem wyobraźni, który kreuje literacką rzeczywistość między makabreską a horrorem. Ta skłonność autorki zdaje się prosić o jeszcze większe pofolgowanie, żeby jej efekt dało się zebrać w osobny gatunkowo tom.

 

Ma Lublin Marcina Wrońskiego od kryminałów (a i kilku idących w ślad za nim), może mieć i pisarkę, co ze zgrozy jeży czytelnikowi włos na głowie.

Skomentuj

