NIESŁAWA I CHWAŁA

10 Maj

Nie dalej jak dwa dni temu rozmawiałam z pewną poetką – osobą, która właśnie nie mogła się otrząsnąć po doświadczeniu ludzkiej niegodziwości. Najpierw myślałam, że to jakaś historia z życia codziennego. Jakieś zamknięcie drzwi przed nosem przez kierowcę autobusu, potrącenie przez rowerzystę na chodniku lub zatrucie gołębi. Tu jednak chodziło o spersonalizowany atak wymierzony prosto w nią. Otóż pewna literaturoznawczyni napisała o niej książkę, na stronach której w niecny sposób wykorzystała biografię bohaterki swego dzieła. Czy tak jest w istocie, nie wiem, bo pozycji nie miałam w rękach, a tylko z Internetu znam tytuły rozdziałów i rekomendację wydawcy. Tym niemniej było mi bardzo żal zgnębionej koleżanki, ale nie bardzo umiałam ją pocieszyć.

Dzisiaj już znajduję sposób, bo przypomniałam sobie właśnie historię ze swojej drogi recenzenckiej. Kiedy w „Kamenie” zaczęłam pisać o teatrze, już po trzecim lub czwartym tekście, który był poświęcony inscenizacji „Ławeczki” Gelmana, Lidia Wójcik, wówczas redaktor „Sceny”, ostro zaprotestowała przeciw moim tezom. Przy okazji nie szczędziła mi uszczypliwości i wprost wyrażonych opinii o moim braku kompetencji. A któreś z bolesnych dla mnie zdań zaczynało się: „Osoba, która zajęła fotel po Marii Bechczyc-Rudnickiej…..”.

Myślałam, że się zapadnę pod ziemię. Jak ja teraz będę chodziła po Lublinie!? – wyło moje zdruzgotane ego. jednak ku mojemu zaskoczeniu znajomi czytający „Kamenę” i wtajemniczeni w życie kulturalne miasta zaczęli powtarzać….. Magda, która zajęła fotel po Marii Bechcyc-Rudnickiej. I brzmiało to jak rekomendacja.

Nie martw się, Edo, tu zadziała podobny mechanizm.Przecież wyszła książka o Twojej twórczości, a to się zdarza tylko nielicznym. Zobaczysz, że zapamiętamy właśnie tyle.

Skomentuj

