MAŁA LEKCJA

2 Sier

Wakacje osiągnęły półmetek. Światowe Dni Młodzieży dobiegały końca. Jechałam właśnie miejskim autobusem. Był wypełniony ludźmi, ale nie tak, żeby mówić o tłoku. Ci, którzy byli w towarzystwie, mogli rozmawiać nieskrępowani zbytnią bliskością innych pasażerów, a soliści przyglądać im się i słuchać.

Z lewej strony miałam kobietę z kilkuletnią dziewczynką. Babcia pokazywała swojej wnuczce stadion, na którym kilka dni wcześniej zebrali się młodzi. Dalej opowiadała jej z uniesieniem, jak przyjezdni razem z tutejszymi przeżywali chwilę religijnego zbliżenia – z Bogiem i ze sobą nawzajem. Nie pamiętam, jakimi słowami to mówiła, ale taki był właśnie ich sens. Nie zwróciłam uwagi na jej styl. Natomiast bardzo chciałam zatrzymać w pamięci sposób komunikowania się pary, którą miałam z prawej strony. Dwójki ciężko skacowanych albo jeszcze zupełnie pijanych, mniej więcej trzydziestolatków, choć opuchlizna na ich twarzach fałszowała rysy, a więc i wiek. Stanowili „świeżo reaktywowaną parę”, co wnosiłam z jego pełnych triumfu pomruków: „widzisz, znowu na ciebie trafiłem”. (Pozostałych fraz ze względów cenzuralnych nie przytaczam). Rozmowę przerywali pocałunkami, tych natomiast zaprzestali na rzecz sceny zazdrości. Mężczyzna bowiem wystąpił z żądaniem, żeby powiedziała, ale szczerze; czy dała X….. Nalegał i nalegał, a ona wcale nie brała się do zaprzeczeń, tylko się przymilnie uśmiechała i pokładała na jego ramię.

Nawet kiedy odrywałam od nich wzrok, to dobiegający stamtąd zapach,nie pozwalał zapomnieć o wyniszczonych kochankach. Znowu patrzyłam.

Gdyby to był wiek XIX , a ja bym miała talent Zoli albo naszego Prusa lub bodaj Orzeszkowej to te kilka przejechanych przystanków mogło dać niezły kawałek prozy -turpistyczny opis ludzi z marginesu plus wulgarny dialog. Świetnie ilustrujący pojęcie „naturalizm”, co w czasie wakacji (które przecież nie trwają wiecznie) przypominam licealistom.

Skomentuj

