WODA DLA WIELORYBA

17 Sty

Zazwyczaj do obejrzenia spektaklu nie trzeba mnie specjalnie namawiać. Nie przepuszczam żadnej okazji. Chodzę na przedstawienia lokalnych teatrów amatorskich i tuzów światowej sceny. Jednak przed kupieniem biletu na „Wieloryb The Globe” chwilę się zawahałam. Jakie pobudki skłaniają mnie, abym poszła  do Teatru Starego? Czy aby nie zamierzam wziąć udziału w zbiegowisku  przyglądającym się ofierze?

Jak niesłuszne były to obawy, przekonałam się siedząc na widowni. Zdarzenie szybko przerodziło się we współuczestnictwo. Autentyzm zmagań Globisza – nie tyle w roli, co jako  tytułowego giganta wyrzuconego na plażę – jest naprawdę  przejmujący. A my zaczynamy odczuwać, że swoją obecnością dajemy coś więcej niż świadectwo heroicznemu wysiłkowi, ale także stajemy się motorem uruchamiającym rezerwy energii. Nasze długie oklaski na stojąco są więc też wyrazem apologii niespożytych sił witalnych człowieka, czyli każdego z nas.

W tym wzruszeniu swój udział ma także przykład solidarności wśród ludzi teatru i to przedstawicieli młodszego pokolenia. Przecież Mateusz Pakuła napisał scenariusz „Wieloryba” specjalnie z myślą o Krzysztofie Globiszu, który jest w trakcie rehabilitacji po udarze mózgu i zmaga się z paraliżem i afazją. Obok profesora na scenie wystąpiły jego studentki sprzed kilku lat: Marta Ledwoń i Zuzanna Skolias oraz instrumentalista Antonis Skolias. Spektakl  wyreżyserowała Eva Rysova

Szacunek budzi również współpraca instytucji (Łaźnia Nowa, Teatr Stary w Lublinie, festiwal Boska Komedia), których połączone siły pozwoliły zaistnieć temu zdarzeniu.

Dobrze, że się oparłam pierwszym obawom i mam nadzieję, że żadne pokątne informacje nie odbiorą mi szczerego przeżycia braterstwa.

Skomentuj

